Social media marketing is het gebruik van social media websites en sociale netwerken om de producten en diensten van een bedrijf op de markt te brengen. Social media marketing biedt bedrijven een manier om nieuwe klanten te bereiken, in contact te komen met bestaande klanten en hun gewenste cultuur, missie of toon te promoten. Social media marketing, ook wel bekend als “digitale marketing” en “e-marketing”, heeft speciaal gebouwde tools voor gegevensanalyse waarmee marketeers kunnen bijhouden hoe succesvol hun inspanningen zijn.

Social Media marketing doorbreken

Social media websites stellen marketeers in staat om een ​​breed scala aan tactieken en strategieën te gebruiken om inhoud te promoten en mensen erbij te betrekken. Veel sociale netwerken stellen gebruikers in staat gedetailleerde geografische, demografische en persoonlijke informatie te verstrekken, waardoor marketeers hun berichten kunnen afstemmen op wat het meest waarschijnlijk bij gebruikers zal aanslaan. Omdat internetdoelgroepen beter kunnen worden gesegmenteerd dan meer traditionele marketingkanalen, kunnen bedrijven ervoor zorgen dat ze hun middelen richt

Social media marketing campagnes hebben het voordeel dat ze direct een breed publiek aanspreken. Een campagne kan bijvoorbeeld een beroep doen op huidige en potentiële klanten, werknemers, bloggers, de media, het grote publiek en andere belanghebbenden (zoals externe recensenten of handelsgroepen). Enkele van de statistieken die worden gebruikt om het succes van een marketingcampagne op sociale media te meten, zijn onder meer websiterapporten (zoals Google Analytics), rendement op investering (door marketing te koppelen aan verkoopactiviteiten), responspercentages van klanten (hoeveel klanten posten over een bedrijf ) en bereik (hoeveel klanten inhoud delen).

Marketingstrategie voor sociale media

Een belangrijke strategie die bij social media marketing wordt gebruikt, is het ontwikkelen van berichten en inhoud die individuele gebruikers zullen delen met hun familie, vrienden en collega’s. Deze strategie is gebaseerd op mond-tot-mondreclame en biedt verschillende voordelen. Ten eerste vergroot het het bereik van de boodschap naar netwerken en gebruikers waartoe een social media manager anders geen toegang had kunnen krijgen. Ten tweede draagt ​​gedeelde inhoud een impliciete goedkeuring wanneer deze wordt verzonden door iemand die de ontvanger kent en vertrouwt.

Social media strategie omvat het creëren van inhoud die ‘plakkerig’ is, wat betekent dat het de aandacht van een gebruiker trekt en de kans vergroot dat hij of zij een gewenste actie zal ondernemen, zoals het kopen van een product of het delen van de inhoud met anderen. Marketeers creëren virale inhoud die is ontworpen om zich snel tussen gebruikers te verspreiden. Social media marketing moet klanten ook aanmoedigen om hun eigen inhoud te maken en te delen, zoals productrecensies of opmerkingen (bekend als “verdiende media”).