Een elektrische fiets werkt door middel van trapondersteuning. De motor, die zich op verschillende posities op het frame kan bevinden, levert via de accu energie af waardoor de trappers hulp krijgen bij het rond gaan. De trapondersteuning is in te stellen in verschillende niveaus. Als je veel tegenwind hebt, kun je hem zwaarder instellen, maar weet wel dat je accu dan sneller leeg raakt dan wanneer je nauwelijks ondersteuning gebruikt.

Elke fietser zijn eigen batterijtype

Er zijn goedkope en duurdere accu’s. Waren ze toen het elektrisch fietsen nog in de kinderschoenen stond allemaal snel uitgeput; tegenwoordig gaan ze heel wat langer mee. Desondanks zijn er wel verschillen in levensduur. Als je een elektrische fiets koopt, zit je er niet op te wachten om na een paar jaar je accu al te moeten vervangen. Dit loopt namelijk flink in de papieren en kan je wel vijfhonderd euro kosten.

Ben je voornemens je elektrische fiets aan te schaffen voor het echte werk; fietsroutes rijden over lange afstanden? Dan ben je gebaat bij een wat zwaarder type accu, een Li-lon- of een LiPO-batterij. Ga je hem echter alleen gebruiken voor het fietsen van kleinere stukjes, dan volstaat een NiMH-batterij. In het laatste geval kun je kiezen voor een wat goedkopere e-bike.

De positie van de motor maakt verschil

Wist je dat de positie van de motor invloed kan hebben op de efficiëntie? Een motor die op de voorvork gemonteerd is, functioneert net iets minder goed dan een middenmotor. Daarbij kan een voormotor ook nog eens het gevoel geven dat je uit balans raakt. Wel scheelt het behoorlijk wat in prijs. Naast een motor bij de trappers, kun je ook nog een motor in het achterwiel tegenkomen.

Versnellingen en remsystemen

Net als bij gewone fietsen, kunnen versnellingstypes en remsystemen variëren. V-brakes, remblokjes, zijn goedkoper, maar gaan iets minder lang mee omdat ze snel afslijten. Een rollerbrakesysteem vergt minder onderhoud omdat dit werkt middels kogeltjes die tegen de naaf aan worden geduwd. Wat versnellingstypes betreft, kun je gaan voor ene naafversnelling of een derailleur. Zo’n derailleursysteem oogt sportief omdat het bij mountainbikes en racefietsen voorkomt, maar moet goed onderhouden worden.