De nieuwe manier van adverteren
Er zijn veel manieren om te adverteren. De meeste bedrijven kiezen tegenwoordig voor zoekmachine adverteren. Bij deze methode van marketing wordt er gebruik gemaakt van het internet om zo consumenten te bereiken. Hierbij is het belangrijk dat de advertentie een hoge positie heeft in de zoekmachine. Door een hoge positie te bereiken met jouw advertentie zorg je er voor dat consumenten jouw site snel zullen vinden en dat jouw site opvalt tussen de andere advertenties. Vaak zoeken consumenten namelijk niet verder dan de eerste paar pagina’s in een zoekmachine. Hoe hoger jouw advertentie staat, hoe meer consumenten er op zullen klikken. Voordelen van zoekmachine adverteren Zoekmachine adverteren kent veel voordelen. Een groot voordeel is dat je door het adverteren via zoekmachines elke doelgroep kunt bereiken. Een goed voorbeeld is het adverteren via de zoekmachine van YouTube. In de huidige maatschappij gebruikt namelijk iedereen wel YouTube. Hiermee kun je dus elke doelgroep bereiken, van ouderen tot aan kinderen. Daarnaast is het een vrij makkelijke manier van adverteren. Er zijn erg veel bedrijven die gespecialiseerd zijn in deze dienst. Door het uitbesteden van de zoekmachine marketing aan zo een bedrijf geef je vrijwel alles uit handen waardoor je je zelf niet meer bezig hoeft te houden met de marketing.
Nadelen
Naast voordelen heeft zoekmachine marketing ook nadelen. Een groot nadeel is dat de kosten erg kunnen oplopen. Omdat bij deze vorm van marketing vaak specialistische kennis nodig is, is het gebruikelijk om hier een bedrijf voor in te huren. Bij het uitbesteden van de marketing kunnen de prijzen hoog zijn. Daarnaast vragen grote zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google ook een bedrag om te kunnen adverteren. Bij het gebruik van deze grote zoekmachines zijn er ook kosten gebonden aan het adverteren. Het is daarom belangrijk om af te wegen of er voldoende winst gehaald kan worden uit het zoekmachine adverteren, zodat de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.